Bananensoep!

19 april 2024 - Kampala, Oeganda

Vrijdag 19 april. Stel je even voor. Nederland past zes keer in Oeganda. Oeganda telt ruim 46 miljoen inwoners. 78% daarvan is jonger dan 30 jaar. Het komt erop neer dat bijna driekwart van de mensen in je land kind is. Sterker nog, ik heb het even opgezocht: de gemiddelde leeftijd in Oeganda is 17 jaar! Oeganda staat op de tweede plaats met de jongste inwoners per land. Ter vergelijking, in Nederland zijn we gemiddeld 42 jaar. Mannen worden hier gemiddeld 53 jaar oud en vrouwen 56. Dat waren de feitjes voor vandaag.

Er heerst een goede sfeer in onze groep. Gelukkig maar want we zitten toch al bijna een week in hetzelfde huis bij elkaar op de lip. We ontbijten hier bijna elke ochtend met de lekkerste verse ananas en yoghurt. Sommigen eten een geroosterde boterham met pindakaas. Of een gekookt eitje. Vandaag geen outreaches meer. We mogen o.a. de deurposten in de school verven. Volgens mij kijken onze donkere voormannen hun ogen uit hoe snel wij werken. Het verfwerk is best intensief, maar aan de andere kant ook bijna meditatief. Het is gewoon ontzettend warm. Rond 13.00 uur gaan we terug naar ons huis voor de lunch. Die komen ze elke dag brengen en het is elke keer weer een verrassing. Vandaag was het - hoe kan het ook anders in Oeganda- bananensoep. En die smaakt best goed! Het zijn wel een ander soort bananen dan die van ons. Ook hebben we al Matoke gegeten, bananenpuree. Lijkt een beetje op aardappelpuree, maar dan iets droger. Ik ben er niet gek op. We werken ‘s middags nog tot een uur of drie en dan zit het erop. Op ons terras eten we zoals elke namiddag lekker een bord chips. We moeten boodschappen doen in de stad, dat doen er een paar van ons. We gebruiken een boda-boda, een brommer. Met de auto duurt het veel te lang omdat je al snel vaststaat in het verkeer. Ik heb hier laatste ook met 3 anderen een boda-boda gepakt naar Mukono. Echt fantastisch, jeugdsentiment naar mijn backpack-dagen. In de namiddag zitten we gezellig te keuvelen op het terras als een bende apen voorbij komt. Ik haal snel mijn fotocamera. Daarna zien we nog wat andere insecten zoals een bidsprinkhaan. Als ik hem van de zijkant bekijk vanuit mijn telelens draait het beestje ineens zijn kop naar mij. Bizar! Het lijkt wel een alien. Kijk maar naar de foto’s.

Jouw reactie